Legyél akár blogger, akár vállalkozó, biztosan találkoztál már a SEO, avagy a keresőoptimalizálás kifejezéssel az oldalad látogatottságára vonatkozóan.
De mit is jelent ez?
A blogod, vagy weboldalad a publikálás pillanatától kezdve elérhetővé válik a különböző keresőmotorok számára (mint a Google, Yahoo stb.), vagyis ideális esetben a felhasználók a megfelelő kulcsszavak beírásával megtalálják a weboldaladat és rákattintanak. Feltéve, hogy nem kell túl sokáig pörgetniük a találati listában.
A találati listát a keresőmotorok algoritmusa állítja össze az oldalak relevanciája szerint. A keresőmotor azokat az oldalakat sorolja majd előre, melyeknek tartalma leginkább megfelel a keresőbe beírt kifejezés mögötti keresési szándéknak.
Annak érdekében, hogy minél több látogatót érj el természetes (más néven organikus) módon pusztán a keresőmotorok segítségével, a weboldaladat alkalmasnak kell tenned arra, hogy megfeleljen ennek a fent említett követelménynek. Ezt a folyamatot takarja a Seo (Search Engine Optimization), vagyis a keresőoptimalizálás kifejezés.
Miért fontos a Seo?
A találati lista felső részében mindig a fizetett hirdetések helyezkednek el. Úgy tűnhet, hogy a természetes találatok rég eltűntek a hirdetések tengerében, ahol már egyetlen felhasználó sem hajlandó tovább a valós találatokra halászni.
Talán már megfogalmazódott benned a kérdés, hogy érdemes-e egyáltalán keresőoptimalizálással vesződni, és Seo szakemberekre költeni egy ütős PPC (Pay-per-Click, azaz kattintásokért fizetett hirdetés), közösségi média vagy Google Ads hirdetés helyett, ahogy a versenytársaid teszik?
Gondolkodj felhasználóként! Éppen a reklámok túlhangsúlyozása miatt, a legtöbben már-már semlegessé váltunk irányukba. Hiába igyekszik a Google a hirdetett linkek felé terelni (hiszen a bevételi forrásuk egyik fő elemét képezik), ha rákeresel valamire, nem vagy rest automatikusan kizárni a hirdetési sávokat és lejjebb görgetni az általad keresett, szimpatikusnak és relevánsnak ítélt egyszerű találatokhoz. A megszólítani kívánt potenciális vásárlóid, olvasóid sem gondolkodnak másképp.
A felhasználók erős fenntartásokkal kezelik a kiemelt oldalak linkjeit, így ha ezáltal rá is kattintanak a tiédre, közel sem töltenek el ott annyi időt, mintha azt a Google keresőmotorjának rendes találatai között leltek volna rá.
Márpedig ez végeredményben értelemszerűen roppant előnytelen.
Minél hosszabb időt tölt ugyanis a felhasználó az oldalon, annál valószínűbb, hogy fontolóra veszi a vásárlást, sőt! Amennyiben a felhasználó érdekesnek és hasznosnak találja az oldalon eltöltött időt, máskor is visszalátogat majd az oldalra, amely további vásárlást hozhat, és így tovább…
A fizetett hirdetésekkel csak ideig-óráig lehet látványos eredményt elérni, míg egy folyamatosan aktualizált, karbantartott oldal mindig releváns maradhat a keresőmotorok és a felhasználók számára, ráadásul tudhatod, hogy a kattintások és elérések száma többnyire valós, és nem csupán egy ütős szlogennek köszönheted. Ennek az adatnak a növekedésnek az emelkedése és csökkenése pedig egy rendkívül hasznos visszajelzés.
A keresőoptimalizálás tehát, bár hosszan tartó folyamat, de még mindig a legtartósabb és legkifizetődőbb módja az olvasók, vásárlók megnyerésének.
Ha nem Te magad foglalkozol SEO szempontból a weboldaladdal, akkor is érdemes tájékozódni a témában. Az alábbiakat olvasva átláthatóbbá válik a számodra, hogy a keresőoptimalizálás milyen fő területekből áll össze, melyek azok az elemek, amelyekkel szükséges foglalkozni, hogy bizonyos idő elteltével a Google keresőben az elsők között szerepeljen a te weboldalad is – legalábbis az első oldalon már biztosan látható legyen.
A Google keresőmotor első oldalának utolsó helyén is megtiszteltetés lenni, hiszen a potenciális vevőid az első oldalt még átfürkészik, de a többit már csak nagyon kevesen, 100-ból 2-3 felhasználó teszi ezt meg.
Nagyon sok tényezőtől függ a rangsorolás, éppen ezért szeretném tisztázni, hogy a SEO a weboldalad helyezését hivatott javítani a találati listában, mintsem, hogy odavarázsolja annak a legelső helyére. A sok konkurencia és a túlzottan „elhasznált” kulcsszavak csak még inkább megdolgoztatják a SEO szakemberedet, ezért bármilyen javulás – főleg ilyen körülmények között – szinte óriásinak számít.
Mivel a Google előkelő helyeire való optimalizálás egy „természetes” folyamat és nem fizetett hirdetés, ezért az eredmény hónapok alatt válik láthatóvá, tehát egy óriási adag türelemmel érdemes felvértezni magadat.
A keresőoptimalizálási szemlélet nem más, minthogy elsősorban a felhasználói élmény maximalizálására törekszünk, és odafigyelünk arra, hogy a Google szeretetét is elnyerjük.
Még mielőtt belevágnánk a sűrűjébe… amikor optimalizáljuk a weboldaladat, honnan indulunk el?
A START mezőről indulva először mindig kulcsszókeresést végzünk.
KULCSSZÓKERESÉS vagyis azon kifejezések felkutatása, amelyeket a felhasználó a legnagyobb valószínűséggel ír be a Google keresőjébe, hogy megtalálja a Te termékedet.
Ha az elkövetkező információhalmazban elvesznél, akkor mindig térj vissza gondolatban a kulcsszókutatás fogalmához. Ez a kiindulópont, így könnyebben megérted az egész SEO univerzumot. Tehát a kiindulás a te vállalkozásodat meghatározó legfontosabb kifejezések (releváns kulcsszavak) megkeresése és rangsorolása.
Mielőtt még elkezdenénk a különböző SEO elemekkel dolgozni, azt a kulcsszókutatás mellett a konkurencia elemzése előzi meg. Ha megvannak a releváns kulcsszavaink, amire optimalizálni szeretnénk és pontosan meghatároztuk, hogy a konkurencia cégek hogyan kerültek az első helyekre (sok információt a versenytársakról már direkt e célra készült különböző programok segítségével is megtudhatunk), akkor már bevethetjük SEO tudásunkat és optimalizálhatjuk aszerint a SEO elemeinket (alább olvashatod), hogy az a SEO szabályoknak is megfeleljen.
A SEO három legfontosabb területe:
- Technikai SEO
- On-Page vagy On-Site (belső) SEO: tartalmi SEO
- Off-Page vagy Off-Site (külső) SEO: linképítés
Amikor technikai SEO-ról beszélünk, akkor az egész honlapod felépítését vesszük górcső alá.
1. A technikai SEO legfontosabb elemei:
● weboldal cím/URL-cím
● főoldal és aloldalak
● Meta elemek: Meta Title Tag és Meta Description Tag
● weboldal szöveges tartalmának tördelése és a címsorok típusai
● weboldal képi tartalma: fájlnév, ALT text, méretezés, betöltési sebesség
● felhasználóbarát weblapfejlesztés
● Ismét jusson eszünkbe a fő kulcsszavunk, amire optimalizálunk.
A weboldalad címében – domain névként – a vállalkozásod neve szerepel. Ez egy egyedi név, amit beírva a böngésző címsorába egyértelműen a te cégedre mutat. Az optimalizálás szempontjából a domain név akkor megfelelő, ha ékezet nélküli kisbetűkből áll, illetve [-] jelet használunk a szavak közötti szeparáláshoz.
Az én esetemben: https://seostart.hu/
Ebben a [HTTPS] – a protokoll, a [domain név] a seostart. A [/] jel után a különböző aloldalak nevei szerepelnek. Itt már fontos a kulcsszavakra figyelni, olyan kulcsszót beírni, ami jól jellemzi az adott aloldal tartalmát és a neve megfeleljen a domain név sajátosságainak.
A főoldalról egy kattintással elérhetőek legyenek az aloldalak. Egy-egy aloldalt érdemes kifejezetten egy-egy specifikus termékcsoportra, majd ezeket ismét aloldalakra, azaz a csoportokon belül egy-egy termék leírására bontani.
A Meta elemek: Meta Title Tag és Meta Description Tag.
Amikor a Google keresőbe beírod az adott kifejezést, akkor különböző oldalakat fogsz látni a találati listában. Mindegyik oldal egy hangsúlyos címből (Meta Title Tag) és alatta egy leírásból (Meta Description Tag) áll.
Milyen szempontok mentén alkossuk meg a Meta elemeket?
A Meta Title Tag (ragadja meg a felhasználó figyelmét először) tartalmazza a márkánk nevét és a kulcsszót, melyeket [-] jellel vagy [|] vonallal elválasztva írjunk meg, minden aloldalunknak egyedi nevet adjunk, ezek legyenek könnyen értelmezhetőek, hosszuk 55-70 karakterig terjedjen (a Google több karaktert nem jelenít meg).
A Meta Description Tag (a cím alatti szöveges rész, amit következőnek olvas el a felhasználó) legyen lényegre törő, és tartalmazza a termékünkről az összes fontos információt, maximum 155 karakterig terjedjen a hossza.
Ha egy felhasználó megosztja az oldaladat, az a beállított Meta elemek formájában jelenik meg, mely informálja azokat az embereket, akiket érdekelhet a terméked, ezért fontos megfelelően használni a Meta elemeket.
A szöveges tartalom, azaz a weboldaladon szereplő szöveges blokk helyes felépítése a következőkből áll: a szövegmassza legyen kisebb részekre tördelve az átláthatóság érdekében (a keresőrobotok is könnyeben feltérképezik, illetve azonosítják a tartalmat), adjunk egyetlen főcímet a szövegnek (H1 címsor), melyben szerepelhet a kulcsszavunk is, továbbá a Meta Title Tag-gel ne legyen azonos a cím és az összes aloldal egyedi címmel rendelkezzen. Alcímeket (H2, H3, H4 címsorok használatával) is adhatunk meg, ezt többszöri alkalommal is megtehetjük egy szöveges tartalmon belül.
A képi tartalom esetében a képek fájlméretét kell lecsökkenteni, hogy megnöveljük a weboldal betöltési sebességét, mindeközben a kép minősége nem romolhat.
Mi történik a képen?
A keresőmotorok a kép fájl nevét is megvizslatják, ezért tartalmazzon releváns és leíró kulcsszavakat is a fájl neve.
A kép része az Alt Text elem (alternative text = helyettesítő szöveg). Ez tartalmazza a kép leírását, ebben az esetben is válasszuk ki a megfelelő kulcsszavakat maximum 125 karakterben, ami megegyezhet a kép fájl nevével is. Az Alt Text csak a keresőrobotok számára látható, illetve a látássérültek számára ad információt a képről.
A Google algoritmusa ösztönzi a weboldalak fejlesztőit, hogy az optimalizálás során törekedjenek a felhasználói élmény növelésére. A keresőmotor azokat a weboldalakat részesíti előnyben, amelyek felettébb felhasználóbarátnak bizonyulnak:
● reszponzív a weboldal (különböző méretű eszközökön optimálisan látható/olvasható a tartalom)
● az esetek többségében a felhasználó mobiltelefonon böngészik, ezért a Google imádja a mobilbarát weboldalakat
● a HTTPS (a HTTP biztonságos verziója) protokoll alapú weboldalak rendelkeznek SSL titkosítási tanúsítvánnyal (a nem biztonságos weboldalakat blokkolja a Google)
● a weboldalt folyamatosan (és meghatározott ütemben) érdemes új tartalmakkal frissíteni
● a weboldal betöltési sebessége gyors
2. Belső SEO: szöveges tartalom
A leggyakoribb szöveges tartalmak: weboldalak és landing oldalak (a főoldaltól függetlenül önmagában is értelmezhető) szövegei, blog cikkek és PR cikkek (hírértékű cikkek, benne a reklámozni kívánt termék linkjével).
Milyen szöveget írjunk?
Elsősorban mindig a célközönség legyen a szemünk előtt. Azok a cikkek értékesek, amik a felhasználó problémájára nyújtanak megoldást. Ha az ember valamiben hiányt szenved, akkor annak a hiánynak a betöltésére próbál kielégítő választ keresni. Ha valóban minőségi a tartalom azt az emberek megosztják az ismerőseikkel is.
A keresőrobotok igen finom érzékenységgel rendelkeznek, előre sorolják az igényes és információgazdag tartalmakat.
Milyen az igényes tartalom?
Mivel a konkurenciaelemzés több kérdésünkre adhat választ, a kulcsszókutatás után a versenytársak weboldalai felé haladunk tovább.
Érdemes összevetni az adott kulcsszóra kiadott weblapok cikkeinek hosszát. Ha megvan a karakterszám (általában minél hosszabb a cikk, annál jobbak a rangsorolási eredmények is) akkor írjuk meg a cikket. Először mindig az embernek írunk és utána a keresőrobotoknak.
A szöveg legyen érthető annak is, aki nem hozzáértő a témában.
A szöveget kisebb egységekre kell tagolni, a végeláthatatlan szövegmassza rontja az olvasási élményt és a megértést. Rövidebb mondatokat írjunk, olyanokat, amelyek fenntartják a figyelmet, és megalapozzák a következő mondat felé irányuló kíváncsiságot.
Az összetartozó egységeket lássuk el címsorokkal (ld. technikai SEO). Nagyjából 2000 karaktert tartalmazó szöveg már 2 alcímmel rendelkezzen.
A szövegben a fő kulcsszót használjuk, a toldalékkal ellátott verzióit is, illetve jöhetnek a szinonimaváltozatok is. A fő kulcsszó kontextusában szereplő szavak látens (rejtett) kulcsszóként működnek. Tehát a kulcsszót olyan kifejezések veszik körül, amelyek szorosan kapcsolódnak hozzá (az adott témához). A Google a kulcsszót a látens kulcsszavakkal egyetemben pásztázza.
3. Külső SEO: Linképítés
A linképítés a weblapod címének (URL-cím) a tiédhez hasonló témájú és minőségű weboldalak tartalmi részében való szerepeltetését jelenti (ebben az esetben a URL-címed backlink formában van jelen).
Ha belegondolsz abba, amikor potenciális vevőként böngészel az interneten, akkor attól a cégtől vásárolsz szívesen, akiben teljes mértékben megbízol. A felhasználó is akkor szavaz bizalmat a vállalkozásodnak, ha a weboldaladra hivatkozó oldalak hitelesek.
A backlinkek tartalmazhatják a releváns kulcsszót – toldalékkal ellátva, de ilyen elnevezésű linkeket csak elenyésző mértékben: 100-ból 8, de inkább kevesebb alkalommal használhatunk. A Google algoritmusai figyelnek és büntetik azokat, akik túlzott kulcsszóhasználattal próbálnak az élre törni.
A linképítés úgy működik, hogy a SEO szakembered kidolgoz egy linképítési stratégiát – mely során figyelembe veszi a versenytársak linkelési szokásait -, hogy a linkelés folyamata meghatározott ütemben történjen és a linkek száma folyamatosan növekedjen, hasonlóan a weboldalad tartalmának kezeléséhez. Ezen a SEO területen a legerősebb rangsorolási tényező a PR cikkek írása. Ezekben helyezzük el a weboldalad címét.
Hogyan érheted el, hogy más cégek a te termékedre hivatkozzanak a saját oldalukon?
Ha van SEO szakembered, akkor a kapcsolati hálójában megkeresi azt a kört, ahova könnyedén és hitelesen beillesztheti a weblap címedet tartalmazó cikkeket. Továbbá előnyös megoldás összedolgozni hasonló témában tevékenykedő vállalkozásokkal is (például egy esküvői fotós összedolgozhat egy esküvői videóssal), akiknek vendégcikket írhatsz (benne a weblapod címével, ugye). Viszonzásul ők is küldenek neked egyet a saját linkükkel ellátva.
Ha értékes tartalommal töltöd meg a weblapod, akkor a felhasználóid maguktól fognak hivatkozni a weboldaladra. Ez egy hatalmas kincs. Ilyenkor a felhasználóid is hozzásegítenek a jobb helyezésért a Google találati listájában.
A Google algoritmusa nagyon okos, egyre okosabb és egyre szigorúbb is. Megbüntet, ha SEO-rosszalkodunk. Amit nem lehet, és egy jó szakembernek sem erénye az az, hogy nem pakolja tele a tartalmadat irreálisan sok kulcsszóval. Nem ír gyenge szöveges tartalmat sem. Továbbá nem épít ki olyan linkhálózatot, ami a te cégeddel egyáltalán nem korrelál.
Egy jó SEO szakember elsősorban arra törekszik, hogy a felhasználó számára hozzon létre értékes tartalmat. Ha már adhatunk a világnak és lehetőségünk adódik elérni sok-sok emberhez (vevőhöz), akkor adjunk nekik minőségi tudást egy emészthető, könnyen átlátható és esztétikus formában – nem utolsó sorban, hogy a bizalmukat is megérdemelten elnyerhessük. A keresőrobotok meghálálják, ha jót cselekszünk embertársainkkal.
Egy SEO szakember sosem pihenhet, célirányosan fejlesztenie kell önmagát. A Google algoritmusai folyamatosan frissülnek, így változhatnak a SEO szabályok is, a Google első helyeire optimalizálni egy soha véget nem érő feladat.